لکه های پوستی قهوه ای

${Blog.writer.name}
نویسنده اسکیناپ

با زیاد شدن سن افراد لکه های قهوه ای بر روی پشت و دست ها ایجاد میشود. این لکه ها ممکن است یک یا چند و یا بصورت دسته ای ایجاد شود.  افرادی که مدت زمان زیادی زیر نور خورشید سپری میکنند این لکه های قهوه ای پوستی شایع تر هستند. این لکه های پوستی سرطانی نیستند ممکن است با زبری یا قرمزی پوست همراه شودکه نام دیگر آن کراتوز اکتینیک است

علت ایجاد این لکه های قهوه ای پوست چیست؟

در بیشتر موارد پزشکان دلیل ایجاد لکه های پوستی  قهوه ای را نمی دانند. از تولید بیش تر از حد ملانین لکه های پوستی ایجاد می شود. زیاد شدن سن، مدت زمان زیادی زیر نور خورشید قرار گرفتن یا حمام آفتاب گیری و یا برنزه کردن از علت های لکه های صورت می باشد.

لکه های پوستی در نواخی صورت، پشت دست ها، شانه، کمر و ساعد بیشتر دیده می شود.

از علائم و نشانه های این ایجاد لکه های پوستی می توان به طیف وسیعی از قهوه ای روشن تا سیاه، شبیه بافت دیگر نقاط بدن، درد نداشتن و در نقاط در معرض نور خورشید اشاره کرد.

لکه های قهوای پوست چه درمانی دارد؟

کرم های زیادی در بازار با مارک های متفاوت وجود دارد که به رفع  و یا کم رنگ شدن این لکه های پوستی کمک میکند.

لیزر درمانی یکی دیگر از روش های از بین یا کم رنگ شدن این لکه های قهوه ای می باشد. لکه‌های قهوه‌ای با تعدادی از لیزرهای مختلف مانند لیزر پالسی نور و لیزر سوئیچ شده‌ی Q درمان میشوند. این لیزرها در درست هدف قرار دادن درجه دقت بالایی دارند و بسیار مؤثر هستند.

 

کرایوتراپی یکی دیگر نیز می باشد که  لکه‌های قهوه‌ای را با استفاده از منجمد کردن آنها با یک محلول نیتروژن مایع از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود پوست تیره با پوست انداختن از بدن دور شود.

لایه‌برداری شیمیایی یکی دیگر نیز می باشد که با استفاده از یک محلول شیمیایی که لایه‌ی بیرونی پوست را برمی‌دارد، کک و مک و ظاهر لکه‌های قهوه‌ای را بهبود می‌بخشد. معمولاً پوست جدیدی که جایگزین پوست قدیمی می‌شود، نرم‌تر است و چین و چروک کمتری دارد. لایه‌برداری شیمیایی برای افرادی که پوستشان لطیف و بور است، یک انتخاب خوب است.

میکرو درم: در پزشکی کلاسیک، پیلینگ مکانیکی از کریستال‌های درجه‌ی پزشکی استفاده می‌کند. این کریستال‌ها با استفاده از یک سیستم قوی مداربسته و کمک دست، در سرتاسر سطح بیرونی پوست با یک سرعت اولیه‌ی زیادی خالی می‌شوند. شما می‌توانید آن را برای صورت، گردن و سینه به عنوان یک انفجار شن و ماسه که کمی کنترل شده است در نظر گیرید. کریستال‌ها بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست را پوسته پوسته می‌کنند که این کار باعث می‌شود سلول‌های پوستی که نرم، صاف و پذیرای مواد مغذی هستند در معرض زیست قرار گیرند. پیلینگ مکانیکی منجر به یک تجدید پوست اساسی می‌شود. ترویج تولید کلاژن‌های جدید پوست را ضخیم می‌کند و مقاومت آن را نسبت به اثرات پیری بهبود می‌بخشد.

پیشگیری

همانطور که در ابتدا گفته شد لکه های قهوه ای با افزایش سن و در معرض قرار گرفتن زیاد نور خورشید ایجاد میشود، شما نمیتواند از بروز آن جلوگیری کنید فقط میتوند از احتمال بروز آن کاهش دهید اقدامات زیر می تواند موثر باشد:

  • بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر، زمانی که اشعه خورشید در شدیدترین حالت خود می‌تابد، از قرار گرفتن در آفتاب اجتناب کنید.
  • هر روز از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. این کرم‌ها باید یک فاکتور محافظت در برابر خورشید (SPF) در محدوده‌ی حداقل ۱۵ داشته و محتوی محافظ‌های UVA و UVB باشند.
  • حداقل ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کرم ضد آفتاب را استعمال کنید. اگر شنا کردید و یا عرق می‌کنید، هر دو ساعت ضد آفتاب را مجدداً استفاده کنید.
  • لباس‌های محافظ مانند کلاه، شلوار و پیراهن‌های آستین بلند بپوشید. این‌ها به محافظت پوست شما در برابر اشعه UV خورشید کمک می‌کنند. برای بهترین محافظت لباس‌های مسدودکننده‌ی UV با فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UPF) در محدوده‌ی حداقل ۴۰ تا ۵۰ بپوشید.

 

 

0

مطالب مشابه

19ام دی ماه 1400
خواندن 2 دقیقه

لکه های پوستی قهوه ای

نوشته اسکیناپ
17ام فروردین ماه 1400
خواندن 5 دقیقه

هر آنچه که باید درباره اگزمای پوستی بدانیم

نوشته اسکیناپ
17ام فروردین ماه 1400
خواندن 10 دقیقه

هر آنچه که باید درباره بیماری پسوریازیس بدانیم

نوشته اسکیناپ